Gewrichtsklachten

Het kan voorkomen dat je acuut of sinds enige tijd gewrichtsklachten ervaart. Daarbij valt te denken aan pijn in schouder, elleboog, pols, hand, heup, knie, enkel en voetregio.
Niet alleen pijn behoort tot gewrichtsklachten; ook symptomen zoals stijfheid, zwelling of onvermogen tot goed bewegen passen bij gewrichtsklachten.

Soms hebben gewrichtsklachten een duidelijke oorzaak. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een ziekte zoals reumatoïde artritis, artritis of vermindering van kwaliteit van het kraakbeen door artrose. Dit is echter in de minderheid van de gevallen.

Meestal hebben mensen gewrichtsklachten op basis van onder- of overbelasting. Vaak denkt men dat het komt door te veel doen, te veel belasten. Het komt echter minstens net zo vaak voor dat het gewricht onderbelast of verkeerd belast wordt.

Ook kan een ongezonde inactieve leefstijl reden zijn tot het ontwikkelen van gewrichtsklachten. Langdurig zitten, lang staan, slenteren in de stad; allerlei langdurige dezelfde handelingen waarvan mensen met gewrichtsproblemen, klachten kunnen krijgen.

Belangrijk om te weten is dat niet iedere pijn in een gewricht artrose is, en bij artrose is er niet altijd sprake van pijn of functieproblemen! Dit is een veelvoorkomend vooroordeel.

De fysiotherapeut gaat samen met jou uitzoeken waar het probleem van de gewrichtsklachten vandaan komt. Het kan zijn dat er een ziekte voor verantwoordelijk is, misschien werk je in een verkeerde houding of sport je te weinig. Samen met een fysiotherapeut van Fysio Fit Borne ga je aan de slag om je gewrichtsklachten op te lossen!