Hoofdpijn

72% van de mensen krijgt eens een keer in zijn/haar leven hoofdpijn. Gelukkig zijn de meeste oorzaken niet ernstig en van voorbijgaande aard. Er bestaan verschillende soorten hoofdpijn en het kan voorkomen dat combinaties van soorten hoofdpijn tegelijkertijd opspelen.

Verschillende soorten hoofdpijn betekent verschillende oorzaken en dus ook een verschillende aanpak. Een orofaciaal fysiotherapeut snapt waar de oorzaak van de hoofdpijn vandaan komt en gaat aan de slag met de bron van het probleem.

Dit kan bijvoorbeeld liggen aan de (werk)houding, stress, tanden knarsen of kaakklemmen tijdens het slapen (mondgedrag) maar ook te veel aan paracetamol gebruiken.

Hoofdpijn wordt grofweg ingedeeld in de volgende soorten:

• Spanningshoofdpijn
  • Migraine (met of zonder aura)
  • Medicatieovergebruikershoofdpijn
  • Clusterhoofdpijn

Wat is spanningshoofdpijn?

Mensen die last hebben van spanningshoofdpijn herkennen de drukkende, knellende, meestal tweezijdige hoofdpijn, zonder misselijkheid of braken. Het houdt minuten tot dagen aan. Meestal is er geen licht- of geluidsovergevoeligheid, de pijn is gering/matig en verergert niet bij inspanning.
Er is sprake van een verhoogde gevoeligheid van de schedelmusculatuur en peesaanhechtingen in deze regio. Er is slechts zelden een verband met spanningen. De orofaciaal fysiotherapeut gaat dan ook op zoek naar deze pijnlijke spierpunten van de schedel en ook in het kaakgebied en hoge nekregio.

Wat is migraine?

Migraine bestaat uit het hebben van herhaalde aanvallen van matige tot heftige, meestal eenzijdige, bonzende hoofdpijn met misselijkheden en/of braken, soms een aura, die verergert bij lichamelijke activiteit. Iemand die een migraineaanval heeft, is ook overgevoeligheid voor licht en geluid. Een aanval duurt altijd 4 tot 72 uur.
De precieze oorzaak is onbekend, waarschijnlijk is er sprake van een neurovasculaire aandoening, een verstoring van het centraal zenuwstelsel met vasculaire gevolgen. Verminderde stimulatie van serotoninereceptoren in het trigeminovasculaire systeem speelt een belangrijke rol.

Wat is medicatieovergebruikershoofdpijn?

Hoofdpijn door overgebruik van medicatie wordt beschreven als chronische hoofdpijn, meer dan 3 dagen per week, meer dan de helft van de tijd, bij gebruik van hoofdpijnmedicatie, specifieke migrainemiddelen of meer dan 5 eenheden cafeïne per dag.

Deze vorm van hoofdpijn ontstaat vaak bij mensen met een voorgeschiedenis van aanvalsgewijze hoofdpijn die in frequentie toeneemt. Uit angst voor pijn neemt het geneesmiddelengebruik toe. De frequentie van medicatie-inname is belangrijker dan de dosering.

Wat is clusterhoofdpijn?

Clusterhoofdpijn komt niet veel voor. Het is een hele heftige, aanvalsgewijze, hevige bonzende of stekende hoofdpijn rondom het oog of aan de zijkant van het hoofd, 15 tot 180 minuten durend. Tijdens aanvallen moeten mensen bewegen, ze hebben bewegingsdrang De pijn is zo intens, ze wordt ook wel omschreven als een ijspriem in het oog.

De aanvallen gaan in tegenstelling tot migraine bijna nooit gepaard met misselijkheid en/of braken. De aanvallen treden op in clusters van enkele weken tot maanden. De frequentie is één tot acht aanvallen per dag. Begeleidende verschijnselen kunnen zijn: een rood oog, tranend oog, neusverstopping, loopneus, zweten van gezicht of voorhoofd, pupilvernauwing, hangend ooglid of oedeem van het ooglid. Allemaal aan de kant waar de clusterhoofdpijn zich manifesteert.
Clusterhoofdpijn wordt beschouwd als een vasculaire hoofdpijn: de vasculaire veranderingen worden veroorzaakt door stimulatie van het trigeminovasculaire systeem. Bioritme en een neurovasculaire factor spelen een rol.

Indeling volgens de classificatie van The International Headache Society is als volgt:

Primaire hoofdpijnen:

• migraine;
  • spanningshoofdpijn (tension type headache);
  • clusterhoofdpijnen en chronische paroxismale hemicrania;
  • restgroep.

Secundaire hoofdpijnen:

• hoofdpijn samenhangend met een schedeltrauma, met vaataandoeningen, met niet-vasculaire intracraniële aandoeningen, met chemische stoffen of de onttrekking daarvan, met niet-cerebrale infecties, met metabole infecties.
  • hoofdpijn of aangezichtspijn samenhangend met aandoeningen van schedel, nek, ogen en oren, sinussen, tanden, mond of andere aangezichts- of schedelstructuren, craniale neuralgieën, zenuwwortelpijn en deafferentiatiepijn, niet-classificeerbare hoofdpijn.