Schouderklachten

Er bestaan verschillende vormen van duizeligheid. De orofaciaal fysiotherapeut houdt zich bij uitstek bezig met twee vormen, namelijk:

• Benige Paroxismale Positie Duizeligheid (BPPD)
  • Cervicogene duizeligheid

Bij BPPD is er sprake van een aanval van draaiduizeligheid als je het hoofd snel van houding verandert, bijvoorbeeld bij omdraaien in bed, vooroverbuigen, omhoogkijken of achteromkijken. Een aanval van duizeligheid duurt hooguit 1 minuut en kan in totaal wel eens tot 4 weken aanhouden.

De oorzaak ligt waarschijnlijk in het feit dat er gruis zit in de vloeistof in het evenwichtsorgaan. Doordat dit gruis bij snel bewegen nog blijft dwarrelen, word je dui

De orofaciaal fysiotherapeut zal met behulp van testen en oefeningen de duizeligheid proberen aan te pakken. Voor BPPD zijn er oefeningen beschikbaar die de fysiotherapeut met je door loopt.

Cervicogene duizeligheid

Dit is een vorm van duizeligheid die te maken heeft met een probleem in de nek. Deze duizeligheid heeft niets te maken met het evenwichtsorgaan.
De uitlokkende factor is vaak een nekbeweging. Soms is er ook sprake van hoofdpijn.

Aangezichtsverlamming-/pijn

Kanker in het hoofd-halsgebied

Problemen in het hoofd-halsgebied en het kauwsysteem als gevolg van een ongeval, trauma, operatie of ziekte