Nekklachten

Nekklachten komen heel veel voor. Iedereen krijgt eens in zijn leven een keer nekpijn. Al dan niet in combinatie met hoofdpijn of duizeligheid zien we bij veel mensen nekpijn.

We delen nekklachten in 4 categorieën in: nekpijn met een normaal beloop (2 categorieën) en nekpijn met een afwijkend beloop (2 categorieën).

Nekpijn met een normaal beloop is veruit de grootste groep mensen die zich kort in de praktijk meldt. Vaak is de oorzaak te vinden in een combinatie van factoren als (verkeerde werk)houding, spanningsklachten en/of onder- of overbelasting.

Nekpijn met een afwijkend beloop refereert naar duidelijke aanwezige factoren of afwijking(en) die bijvoorbeeld zichtbaar is op een röntgenfoto, scan of door ontstaan zijn door een ziekte (tumor of afwijkingen in de wervelkolom).

Er zijn verschillende factoren die een rol spelen bij het ontwikkelen en het houden van nekklachten. Denk bijvoorbeeld aan spiergerelateerde problemen door verkeerde zit- en werkhouding. Daarnaast kan stress en psychische problematiek zoals een burn-out ook een grote rol spelen in het ontwikkelen van nekpijn, denk maar aan het bekende gezegde “de last op je schouders dragen”.

Nekpijn bestaat vaak uit pijn van spieren en/of gewrichten bij het bewegen van het hoofd. Dit kan gepaard gaan met stijfheid tijdens bewegen. Het kan ontstaan zijn door een verkeerde houding, overbelasting of stress. Deze factoren kunnen elkaar dus ook beïnvloeden. Ook komt de combinatie nekpijn en hoofdpijn en/of migraine voor. Meestal zijn deze klachten goed te behandelen door onze manueel therapeuten! Fysio Fit Borne werkt volgens de behandelrichtlijnen van onze beroepsvereniging het NVMT dus bij nekpijn ben je bij ons in goede handen!

De meeste mensen kunnen zelf met de pijn omgaan en hebben geen behandeling nodig. Wat je er zelf aan doet, hangt af van hoe ernstig de pijn is. Hieronder vind je een aantal manieren waarmee de nekpijn vermindert.

Pijnstillers

Aarzel niet om pijnstillers te gebruiken als je ze nodig hebt. Je kunt ze veilig gebruiken om de pijn enigszins te maskeren en weer actief te worden. Het lichaam beschadigt zichzelf niet, ook niet wanneer je door de pijnstillers de pijn minder voelt. Gebruik bij voorkeur paracetamol! Paracetamol is de meest simpele en meest veilige pijnstiller. Gebruik pijnstillers die zonder recept verkrijgbaar zijn op de goede manier. Kies de maximaal voorgeschreven dosis en neem ze op vaste tijden in, bijvoorbeeld elke vier tot zes uur, afhankelijk van wat je mag hebben (mogelijk heb je nog andere medicatie?). Wacht niet tot de pijn weer terug is. Gebruik ze gedurende enkele dagen tot maximaal twee weken. Het komt heel weinig voor dat mensen sterkere medicijnen nodig hebben.

Fysio-/manuele therapie

Fysio-/manuele therapie wordt vaak geadviseerd voor nekpijn. De fysio-/manueel therapeut begeleid je bij het vinden van de juiste oefeningen en het herstelproces. De therapie bestaat voornamelijk uit het mobiliseren (het in beweging brengen) van de nek in combinatie met oefeningen (oefentherapie) om de nek te versterken. Ook helpt de fysio-/manueel therapeut je factoren in kaart te brengen die van invloed zijn op het ontstaan van nekpijn of deze in stand houden.

Factoren die je nekpijn beïnvloeden

Er zijn een aantal verschillende wetenschappelijk aantoonbare factoren die de pijn beïnvloeden. Hieronder vind je een aantal van deze factoren.

Spanning

Door geestelijke of mentale spanning krijg je ook meer spanning in je spieren. De spieren raken hierdoor gevoelig. Ontspanningsoefeningen helpen daartegen. Onze therapeuten weten hier goede ontspanningsoefeningen voor te geven.

Angst

Vooral als de nekpijn niet snel overgaat, worden mensen soms angstig. Adviezen van familie, vrienden of soms zelfs van artsen en therapeuten spreken elkaar wel eens tegen. Misschien maakt het je onzeker over wat je het beste kunt doen. Vertrouw op de informatie van je therapeut bij Fysio Fit Borne! De therapeut werkt volgens de nieuwste ontwikkelingen en laatste inzichten op het gebied van nekklachten. Onthoud: ernstige schade is zeer zeldzaam en het vooruitzicht op de lange termijn is goed. Laat je niet leiden door angst. Dat kan het herstel vertragen.

Stress

Door stress kunnen je klachten erger worden of langer duren. Stress ontstaat bijvoorbeeld door kleine dagelijkse irritaties als geluidsoverlast, maar ook door werkdruk, geldproblemen, een ziek familielid, dreigend ontslag of een schokkende gebeurtenis. Bij stress verkrampen nek- en schouderspieren waardoor je hoofdpijn krijgt. Signalen die wijzen op stress zijn onder andere een gejaagd gevoel, licht slapen, snel emotioneel of geïrriteerd zijn of aandachts- en concentratieproblemen.

Als stress een probleem is, kun je dit beter meteen erkennen en er iets aan doen. Je kunt stress niet altijd volledig vermijden. Wel kun je leren hoe je het effect ervan vermindert. Bijvoorbeeld door ademhalingsoefeningen, door je spieren te ontspannen en met mentale ontspanningsoefeningen. Je vermindert stress het best door oefeningen te doen of lichamelijk actief te zijn.

Algemene adviezen bij nekklachten

Niet doen

• Vertouw niet alleen op pijnstillers. Teveel pijnstillers nemen kan zelfs hoofdpijn en nekklachten in stand houden! Blijf positief en wees de pijn de baas
  • Blijf niet thuis, geeft niet de dingen op die je leuk vindt om te doen
  • Wordt niet angstig
  • Luister niet naar andermans horrorverhalen
  • Wordt niet somber op de mindere dagen

Wel doen

• Doe de dingen zo normaal mogelijk. Dat is veel beter dan aan de pijn toegeven
  • Blijf dagelijks actief. De pijn veroorzaakt geen schade, vermijd alleen de zware dingen
  • Blijf fit. Sporten maakt je nek sterker. Wandelen maakt je nek soepeler. Daardoor voelt die beter aan
  • Start rustig aan en doe elke dag een klein beetje meer. Zo zie je ook hoeveel je vooruitgaat
  • Blijf werken of ga zo snel mogelijk weer aan het werk. Pas je werk aan naar wat lichter werk als dat korte tijd nodig is.