Lage rugklachten

Lage rugpijn kan erg vervelend zijn. Gelukkig is in ongeveer 90% van de gevallen sprake van zogenoemde a-specifieke lage rugpijn. Dat is lage rugpijn zonder direct aanwijsbare oorzaak die gelokaliseerd is in de lage rug, bilregio. Soms geven deze klachten uitstralende pijn die wisselend aanwezig kan zijn en kan verergeren door tillen/bukken en vaak verminderd door beweging.

Specifieke lage rugpijn is rugpijn die mogelijk door een ernstige onderliggende aandoening ontstaat. Denk daarbij aan wervelbreuken, tumoren, Ziekte van Bechterew, vernauwingen van het wervelkanaal of ernstige standsafwijkingen van de wervels.

Acute lage rugpijn gaat meestal vanzelf over, maar kan vaker terugkomen. In 3/4 van de gevallen zijn de lage rugklachten binnen 4 weken minder of weg. Dat is wat wij noemen het normale beloop.

Er kan ook sprake zijn van een afwijkend beloop. Daarvoor zijn verschillende factoren voor verantwoordelijk, meestal liggen deze factoren op het psychosociale vlak. Denk daarbij bijvoorbeeld aan stress, spanningen, verkeerde leefstijl en/of copingstijl. Deze factoren kunnen van grote invloed zijn, ookal heb je dat idee zelf niet!

Rugklachten zijn in te delen in drie categorieën:

• A-specifieke met een normaal beloop
  • A-specifieke lage rugklachten met een afwijkend beloop zonder dominante aanwezigheid van psychosociale herstelbelemmerende factoren
  • A-specifieke lage rugklachten met een een afwijkend beloop met dominante aanwezigheid van psychosociale herstelbelemmerende factoren

Lage rugklachten behandelen wij volgens de behandelrichtlijn van onze beroepsvereniging. Onze manueel therapeuten zijn bij uitstek geschoold om je lage rugklachten te behandelen!